• Specialisten in transport
  • Hoogwaardige diensten
  • Getraind personeel
  • Slim op weg

De vrouwen van Peter Appel Transport

De vrouwen van Peter Appel Transport

De vrouwen van Peter Appel Transport

Verrassing voor Peter Appel

Peter Appel Transport is een groot bedrijf waar zo'n 1200 chauffeurs werken. Toch zoekt het bedrijf nog chauffeurs en leidt het chauffeurs op tot coaches van weer nieuwe generaties chauffeurs. Onlangs organiseerden enkele vrouwelijke chauffeurs spontaan een bijeenkomst, Peter Appel wist zelf van niks. Het verrassingseffect was compleet...

Het balletje kwam vorig jaar al aan het rollen toen BIGtruck een reportage maakte met Siep en Rina Hoekstra, een chauffeursechtpaar dat werkt voor Peter Appel, zij doen dit nog steeds. Rina vroeg zich af of een foto met alle vrouwen die bij het bedrijf rijden door ons is te maken? En dan samen met Peter Appel? Tuurlijk, zei BIGtruck, kom maar op.

Maandenlang gebeurde er niets, maar Hoekstra was haar idee zeker niet vergeten. Met de personeelsafdeling van het bedrijf werd een plan opgesteld en in overleg met BIGtruck een datum geprikt. Zo gezegd zo gedaan en toen puntje bij paaltje kwam, waren de weersvooruitzichten goed. Tijd om mevrouw Appel in het complot te betrekken, want nu moest de directeur in zijn vrije weekend nog even naar de zaak gelokt worden. Het werkte allemaal prima. Ja hoor, hij reed wel even om via de zaak om nog even een vergeten oplader op te halen. Vervolgens ging de deur van de kantine open en was de verrassing compleet!

We maakten drie korte interviews.

Barbara van Akkeren

Barbara rijdt vaak in de nachtdiensten vanuit de vestiging van Smeding in St. Annaparochie. Ze rijdt door het hele land voor deze groothandel in groenten en fruit. Zij werkt 32 uur in de week en is nog single. Haar werkweek begint op zondagavond met het rangeren van trailers bij Smeding. Op maandagochtend is ze dan klaar en daarna werkt ze nog de maandag en dinsdagnacht. Op woensdag en donderdag is Barbara vrij. "Ik vind rijden met de vrachtwagen erg leuk. Ik ben echt iemand die graag rijdt, ook met de auto en ik heb ook nog een motorrijbewijs." Barbara ervaart de nacht niet als een periode waarin je moederziel alleen je werk moet doen. "Welnee, ik heb voldoende contact met de collega's. Het contact met de klanten, voor zover je dat hebt natuurlijk, is minstens zo leuk. De nacht heeft nu eenmaal zijn eigen sfeer en die bevalt me prima." Barbara zegt dat haar sociale leven haar voldoende afleiding biedt. "Het zijn vier nachten en er is ruimte genoeg tussendoor voor andere dingen."

Angela van Meel

Angela rijdt voor Bakkersland uit Tilburg en distribueert brood in de nachtelijke uren. Ze doet dit al een jaar of zeven en het bevalt haar prima. Angela heeft ook een bestuursfunctie in de Ondernemingsraad van Peter Appel Transport. Haar werknacht begint om 02:00 uur en duurt tot twaalf uur in de ochtend. "Nooit file en lekker alleen werken", zegt ze. Op de meeste adressen waar ze komt, is niemand aanwezig. "Daar heb ik dan een sleutel van, en dan zet ik het brood netjes in een sluis. Ik kan dus zelf de zaak niet in, maar het brood is dan wel keurig vers en op tijd." In de regel gaat Angela om 18:30 uur het bed in, waarna ze opstaat wanneer de grote meerderheid van de bevolking zich in dromenland bevindt. "Ik heb plezier in m'n werk en ik ervaar het bedrijf Peter Appel Transport als een warme deken. Dat wil ik graag zo houden door dus ook mijn steentje bij te dragen aan de Ondernemingsraad."

Dominique Dekker

Dominique is een moeder van drie jonge kinderen en rijdt distributieritten voor supermarktketen Deen in Noord Holland. Voordat ze chauffeur werd, stond ze in een kapsalon. Haar man is ook chauffeur, maar bij een ander bedrijf. Dominique werkt 24 uur per week en haar man32 uur. "We wisselen elkaar dus af in de opvoeding van de kinderen en mijn ouders springen regelmatig bij. Die vinden dat erg leuk en de kinderen ook." Dominique werkt vanuit standplaats Hoorn en per rit lost ze bij een of twee supermarkten van Deen. "Op die manier doe ik drie à vier ritten per dag, allemaal hier in de regio."Opvallend is dat ze geen enkele zorg maakt over haar werkschema en wat er gebeurt wanneer een of meerdere kinderen even ziek worden. "Dit is een flexibel, mooi bedrijf. Er is altijd wat te regelen."

Nog tekort?

Peter Appel zegt dat hij op dit moment niet mag klagen over de beschikbaarheid van chauffeurs bij zijn bedrijf. "Maar volgend jaar hebben we zeker weer een uitdaging. We weten al wat we aan materieel nodig hebben volgend jaar en we weten ook dat sommige chauffeurs het bedrijf zullen verlaten, onder andere door natuurlijk verloop. We hebben onze handen vol om chauffeurs kortere werkweken te laten maken, want dat is bij chauffeurs toch echt de trend. Dus wanneer je als bedrijf wil gaan groeien, waar moet je dan nog chauffeurs vandaan halen? Peter Appel is 'apetrots' op 'zijn' vrouwen: "Ze zijn van alle leeftijden en ze komen uit alle delen van het land en ze komen bij alle werkzaamheden in dit bedrijf voor. Dat ze dan ook nog op hun vrije zondag gewoon hierheen komen, is toch geweldig?"

Tim de Jong

Terug naar overzicht

Overige nieuwsberichten