• Specialisten in transport
  • Hoogwaardige diensten
  • Getraind personeel
  • Slim op weg

Peter Appel Transport participeert in de ontwikkeling van de Super Eco Combi

Peter Appel Transport participeert in de ontwikkeling van de Super Eco Combi

Toestemming testtraject

Op 11 december 2019 heeft de RDW toestemming gegeven voor een uitgebreid testtraject voor de Super Eco Combi (SEC). Peter Appel Transport maakt onderdeel uit van de pilot projectgroep, waarin ook TLN, de RDW, RWS, TNO en een aantal vervoerders/verladers zijn vertegenwoordigd.

De Super Eco Combi is een 32 meter lange vrachtautocombinatie die bestaat uit een trekker, een dolly (onderstel) en twee standaardtrailers. De Super Eco Combi is in Finland al toegelaten op de weg en in Zweden en Spanje lopen veldtesten.

De Super Eco Combi bestaat grotendeels uit bestaand materieel (trailers en dolly) dat slimmer ingezet wordt, zodat met minder voertuigen meer volumelading kan worden vervoerd.

De eerste test op de openbare weg staat voor medio 2020 gepland. Bij een positief verloop volgt in 2021 een kleinschalige pilottest met een viertal SEC’s, meldt TLN. Deze proef zal 12 maanden duren. Tijdens de proef wordt in kaart gebracht wat de precieze impact van de SEC is op de infrastructuur en het verkeer in Nederland.

Super Eco Combi cijfers en maten
De SEC is een nieuw voertuigconcept dat bestaat uit een trekker met twee standaard 13,60 meter trailers die met een dolly verbonden zijn. De totale lengte van een SEC bedraagt 32 meter. Met een SEC kunnen belangrijke voordelen op het gebied van CO2-reductie en efficiencyverbetering worden gerealiseerd. De SEC geldt niet als vervanger maar als aanvulling op de LZV dat flink in de lift zit in Nederland. Met zijn lengte van 32 meter, ongeveer 7 meter langer dan de LZV, en het hogere gewicht van maximaal 72 ton is de SEC specifiek bedoeld voor inzet op belangrijke goederencorridors op het hoofdwegennet. Het laden en lossen zal gebeuren vanaf hubs die dicht langs deze corridors zijn gelegen.

Interview Hoofd Wagenparkbeheer Peter Appel Transport

Klik hier voor een interview met Marcel Pater, Hoofd Wagenparkbeheer over de Super Eco Combi.

Duurzaamheid
De SEC moet een antwoord zijn op de reductie van CO2. Eén SEC kan dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als twee reguliere combinaties; dat betekent een besparing tot maximaal 27 procent CO2,. Door het gebruik van de SEC is er ook minder ruimte op de weg nodig. En de SEC zorgt voor een afname van het chauffeurstekort, zegt TLN dat lid is van de SEC pilot projectgroep. Naast TLN en een aantal vervoerders/verladers zijn ook TNO, de RDW en RWS vertegenwoordigd.

Bron: logistiek.nl en www.superecocombi.nl

Terug naar overzicht

Overige nieuwsberichten